7 skäl att meditera

Meditation och yoga
7 skäl att meditera
Fler och fler basunerar ut den livsförändrande nyttan med att börja meditera. Att meditera har blivit vardag för många?! Att meditera är en träning, en aktivitet som vi väljer att göra. Det är ingen egenskap eller medfödd förmåga, det är en viljestyrd aktivitet. Det är bara att börja! Meditationen gör gott för kroppen, för sinnet – hela ens väsen mår gott av regelbunden meditation.

Med allt surr som finns att läsa om meditation och yoga kan man tro att det är en ny trend, men istället är det tusenåriga tekniker som hjälper oss att stilla sinnet och att stoppa den dagliga stressen. Genom detta gör tekniken nytta i snart sagt varje område i vardagen, säger Josh Korda, dharma lärare på Dharma Punx NYC.

Det funkar så här; när du mediterar, fäller du ner garden, låter energi flöda in, och kommer ur det stressfyllda ”självförsvaret” som vi tar till vid hotade situationer. Detta säger Sonia Choquette, meditationslärare med 35 års erfarenhet. Det är som att trycka på pausknappen och ge dig själv utrymme att andas, säger hon. ”När du har plats att andas, får du tillgång till din till din största potential och din bästa version av dig.” Det kan också jämna ut ditt humör och din energi nivå, säger Gabrielle Bernstein, en certifierad meditationslärare och bästsäljande författare (enligt New York Times). ”Vi uppnår en lugnare och jämnare sinnesstämning, och det gör skillnad i hur vi beter oss i världen.”

Med alla dessa fördelar, hur kommer det sig då att inte ALLA mediterar? Skeptiker kan bli skrämda av den negativa – och falska – stereotypen att meditation är hippie-aktigt, flummigt och för bra för att vara sant. Men det finns gott om solida bevis för att göra nej-sägare till ja-sägare. Det finns många vetenskapliga undersökningar som visar att du vinner fördelar för hjärnan och kroppen, även mellan meditationerna.

Här kommer sju väl underbyggda fördelar med meditation!
• Bättre minne
• Kreativ kraft på jobbet
• Skippa stressen
• Somna och sova gott
• Hjälper hjärtat
• Hindrar huvudvärken
• Minskar depressioner

1. Bättre minne
Om ditt skrivbord är fyllt av minneslappar och ditt sinne hoppar från tanke till tanke som en vårglad groda, prova lite meditation. Det har visat sig göra gott både för att förbättra minnet och även minska mängden distraherande tankar.

2. Kreativ kraft på jobbet
Här kommer skälet som gör det värt att meditera på arbetstid: din prestanda på jobbet ökar av din meditationsträning. I en studie såg man hur de med starkt varierat kontorsarbete och många bollar i luften kunde förbättra sina arbetsresultat, såväl som att minnas lättare de uppgifter de utfört. Det emotionella tillståndet och medvetenhet förändrades till det bättre för de som utför meditation.

3. Skippa stressen
Hantera dina stressade stunder. När du mediterar så kan du övervinna den del av hjärnan som ansvarar för rädsla (det som utlöser kortisol, ett skadande stresshormon som är ansvarigt för en hel mängd hälsoproblem). En studie visar att meditation kan reducera ångest och oro med 40 %. Det krävs inte massor av tid för att uppnå resultat som lever upp till drottningen av Englands ordspråk ”Keep calm – and carry on”; enbart 25 minuters meditation utförd tre gånger per vecka gör att livet känns mindre stressat visar studien.

4. Somna och sova gott
I dessa tider av telefoner och andra skärmar som sängsällskap är det svårt med sovandet. Utmaningen är att få sinnet så lugnt att det lätt kan somna in. Här passar meditation utmärkt. Inte enbart blir det en hjälp att somna på kvällen, som redan visats av forskning, experter tror även att mediterandet hjälper för att hålla sinnet i schack under dagen, reducera stress, som gör att vi får mer och djupare, vilsam sömn under natten. Sada Sat Singh, master teacher i Kundalini Yoga, beskriver nyttan av meditation som ”drömma eller meditera”. Det innebär att vi klarar oss med mindre sömn om vi mediterar istället. Bästa tiden för meditation är tidig morgon, så litet skippad sömn för att meditera betalar sig flerfalt tillbaka.

5. Hjälper hjärtat
Här är en fantastiskt bra (och lite oväntad) nytta för din hjärthälsa – helt utan konditionsträning. Meditation visar sig vara effektivt för patienter med kranskärlsproblem genom att reducera risken för hjärtinfarkt, stroke och för tidig död.

6. Hindrar huvudvärken
Meditation är ett försvar mot bultande huvudvärk och blixtrande migrän. Migrän är ett stort problem för den drabbade. Kundalini Yoga och meditation har visat sig effektivt både som förebyggande metod men även i stunden. Läs gärna mer i boken Migränyoga av Per Söder. Aktuell forskning visar att regelbunden meditation gör stor skillnad för spänningshuvudvärk (notera dock att just denna studie använde både medicin och meditation).

7. Minskar depressioner
Forskning visar att 30 minuters yoga förbättrade läget för deprimerade (även för ångest och smärta). Faktiskt kan regelbunden meditation förebygga depression och smärta helt. Forskarna upptäckte att människor som mediterar har mer kontroll över hur hjärnan processar och känner av sensationer som till exempel smärta och negativa tankar som annars initierar depression. Varje form av meditation hjälper oss att kontrollera stress men Kundalini Yoga har dessutom visat sig påverka vårt endokrina system via kombinationen av yoga och meditation. Mer information om detta finns skrivet av Dr Dharma Singh Khalsa som skrivit flera böcker, bland andra ”Meditation as Medicine” och ”Food as Medicine”.

Att komma igång:
Nu när du har många starka motiv och är redo att ta upp träningen, låt dig inte avledas av tanken att meditation skulle tynga ditt tidsschema – även om du inte är ensam om den tanken!
En av de vanligaste ursäkterna är tidsbrist. Vi har en kultur av att vara upptagna, inbokade och ständigt på väg. Det är som en falsk känsla av alarm och mild krissituation för jämnan. Du har tid – använd litet av den tid du lägger på dator, telefon och TV-tittande. 25 minuters meditation tre gånger i veckan ger resultat, eller prova 11 minuter per dag.

Tvekar du fortfarande? Kom ihåg att det är bättre att meditera en liten stund än ingen alls. Prova denna enkla andningsmeditation;
* andas in under fem sekunder
* håll andan under fem sekunder
* andas ut under fem sekunder
fortsätt med detta andningsmönster i 3-11 minuter per dag. Du kan göra den på bussen, när du väntar på lunchen eller just när du vaknat på morgonen.
Så enkelt är det att komma igång med meditation!

Charlotte Åström
Certifierad Kundaliniyoga- och meditationslärare och KRI teacher trainer

Med inspiration från: Dr Dharma Singh Khalsa ”Meditation as Medicine”, Sada Sat Singh, Per Söder ”Migränyoga”, www.greatist.com

Top